Elektrotehnièki fakultet Beograd
Katedra za raèunarsku tehniku i informatiku
Raèunarska grafika

[Informacije o predmetu] [Obaveštenja] [Materijali] [Laboratorijske vezbe]

[Domaæi zadaci] [Rezultati] [Diplomski radovi] [Linkovi]

Informacije o predmetu

Raèunarska grafika je izborni predmet na èetvrtoj godini Odseka za raèunarsku tehniku i informatiku (IR), treæoj (ili èetvrtoj) godini Softverskog inženjerstva (SI). Predmet se drži i na Master studijama (moduli Softversko inženjerstvo i Raèunarska tehnika i informatika) pod nazivom Interaktivna raèunarska grafika.

Nedeljno èasova

2 + 2 + 1

Predavanja

dr Igor Tartalja, redovni profesor

Vežbe

Jovan Ðukiæ, asistent

Domaæi zadaci

Dva zadatka/projekta, jedan iz 2D, drugi iz 3D grafike. Rade se na jeziku Java korišæenjem biblioteke JavaFX. Usmena odbrana.

Laboratorijske vežbe

Rade se èetiri vežbe, po dve iz oblasti 2D i 3D grafike. Prva i treæa vežba su pokazne, druga i èetvrta se ocenjuju. Na laboratorijskim vežbama se rade zadaci iz programiranja 2D, odnosno 3D grafike. Ne rade se testovi.

Kolokvijumi i ispit

Rade se 2 kolokvijuma na kojima se rešavaju testovi na sistemu Moodle. Na ispitu se takoðe radi samo test na sistemu Moodle.

Prezentacija kursa

 O Predmetu RG

Propozicije

 Propozicije 2024-25 RG - IR,SI,MS

Obaveštenja

Datum

Sadržaj

24.08.2025.

Postavka prvog domaæeg zadatka se nalazi u sekciji domaæi zadaci.

05.08.2025.

Kao sto je najavljeno doci ce do spajanja grupa. Casovi vezbi na svim odsecima bice drzani petkom od 14h.

24.07.2025.

Umesto sutrasnjih casova vezbi bice odrzani casovi predavanja putem MS Teams platforme. Kod za pristup: 33v5ft7

Materijali

Tip

Fajl

Datum

Predavanja 00 Uvod
01 JavaFX_1. deo - uvod
02 JavaFX_2. deo - 2D oblici
03 Krive
04 JavaFX_3. deo - atributi
05 Transformacije u 2D
06 JavaFX_4. deo - transformacije
07 JavaFX_5. deo - animacija
08 JavaFX_6. deo - interakcija
09 Transformacije u 3D i projekcije
10 Prikazne transformacije
11 JavaFX_7. deo - 3D scena i objekti
12 JavaFX_8. deo - kamera
13 Svetlost i senèenje
14 JavaFX_9. deo - materijal
15 JavaFX_10. deo - mreža, tekstura
16 JavaFX_11. deo - 3D izbor
17 Rasterizacija linije
18 Geometrija
19 Popunjavanje
20 Odsecanje
21 Uklanjanje skrivenih površi
22 Boja
23 Principi prikazivaèa
24 Tehnologije izlaza i ulaza
25 JavaFX_12. deo - obrada piksela

2018-02-19
2024-02-28
2024-02-81
2024-02-28
2024-03-03
2024-03-03
2024-03-06
2024-03-08
2024-03-14
2024-03-28
2024-03-28
2024-03-28
2024-04-03
2024-04-11
2024-04-11
2024-04-18
2024-04-17
2024-04-18
2024-05-09
2024-05-09
2024-05-16
2024-05-16
2024-05-23
2024-05-23
2017-05-24
2017-05-29

Vežbe

01 JavaFX - uvod, primitive, atributi, transformacije
02 Parametarske krive
03 JavaFX - animacija i interakcija
04 Transformacije 2D
05 Transformacije 3D i projekcije
06 JavaFX - 3D scena, objekti, kamera, svetla
07 JavaFX - materijal
08 JavaFX - mreža i tekstura
09 Rasterizacija kružnice
10 Popunjavanje oblasti
11 Odsecanje
12 Uklanjanje skrivenih površi
13 Rasterski prikazivaèi
14 JavaFX - rasterizacija

2017-03-13
2017-03-13
2017-03-13
2017-03-15
2017-03-27
2017-04-05
2017-04-10
2017-04-19
2017-05-04
2017-05-08
2018-05-11
2017-05-14
2017-05-22
2018-05-07

Kodovi
2023-03-10
2023-03-17
2023-04-21
2023-05-12
2024-03-08
2024-04-12
Laboratorijske vežbe

Opis

Preuzimanje

Materijali sa 1. i za pripremu 2. laboratorijske vežbe iz 2D grafike

RG_Lab1_2024.zip

Materijali sa 2. laboratorijske vežbe iz 2D grafike

RG_Lab2_2024.zip

Materijali sa 3. i za pripremu 4. laboratorijske vežbe iz 3D grafike

RG_Lab3_2024.zip

Materijali sa 4. laboratorijske vežbe iz 3D grafike

RG_Lab4_2024.zip

Domaæi zadaci

Godina

Opis

Postavka

Primeri

2024/25 Domaæi zadatak #1: JavaFX-2D
2023/24 Domaæi zadatak #1: JavaFX-2D
2023/24 Domaæi zadatak #2: JavaFX-3D
2022/23 Domaæi zadatak #1: JavaFX-2D
2022/23 Domaæi zadatak #2: JavaFX-3D
2021/22 Domaæi zadatak #1: JavaFX-2D
2021/22 Domaæi zadatak #2: JavaFX-3D
2020/21 Domaæi zadatak #1a: JavaFX-2D
2020/21 Domaæi zadatak #1: JavaFX-2D
2020/21 Domaæi zadatak #2: JavaFX-3D
2019/20 Domaæi zadatak #1: JavaFX-2D
2019/20 Domaæi zadatak #2: JavaFX-3D
2018/19 Domaæi zadatak #1: JavaFX-2D
2018/19 Domaæi zadatak #2: JavaFX-3D
2017/18 Domaæi zadatak #1: JavaFX-2D
2017/18 Domaæi zadatak #2: JavaFX-3D
2016/17 Domaæi zadatak #1: JavaFX-2D
2016/17 Domaæi zadatak #2: JavaFX-3D
Rezultati

Rezultati ispita

Datum

Preuzimanje

Rezultati junskog ispitnog rokoa
12.06.2024.
Rezultati julskog ispitnog roka
03.07.2024.

Rezultati kolokvijuma

Datum

Preuzimanje

Rezultati drugog kolokvijuma
24.04.2024.
Rezultati prvog kolokvijuma
20.03.2024.

Rezultati laboratorijskih vežbi

Datum

Preuzimanje

Rezultati èetvrte laboratorijske vežbe
18.04.2024.
Rezultati druge laboratorijske vežbe
14.03.2024.

Diplomski i master radovi

Tema rada

Autor

SeeGL - Softverski alat za uèenje grafièke biblioteke OpenGL Prvuloviæ Marko
Razvoj 3D grafike i korisnièkog interfejsa didaktièke akcione igre u XNA okruženju Miciæ Milan
Razvoj biblioteke za izvoðenje lekcija u virtuelnom svetu Ðokoviæ Miloš
Razvoj grafièkog sistema praæenja zraka za interaktivne aplikacije Mesner Mirko
GraphysX Ðura Adrian
Olimpijada Znanja Slavkoviæ Miroslav
LITE Streets Grupa autora
Razvoj grafièkog impulsnog simulatora dinamike krutih tela Tintor Marko
Dizajner enterijera Simiæ Milan
Razvoj grafièki orijentisanog simulatora saobraæajne raskrsnice Han Matija

Donacije

NORDEUS

Februar 2014. godine: Kompanija NORDEUS donirala je 6 raèunara visokih performansi, opremljenih savremenim grafièkim adapterima i prateæom opremom (monitorima visoke rezolucije ili za pasivnu 3D stereoviziju, projektorima za stereoviziju, Kinect ureðajem za audio-vizuelnu interakciju sa raèunarima, Rift ureðajem za virtuelnu realnost). Takoðe, kompanija NORDEUS je donacijom renovirala i nameštajem opremila prostoriju u Raèunarskom Centru ETF, gde je smeštena Laboratorija za Raèunarsku grafiku i virtuelnu realnost, pri Katedri za Raèunarsku tehniku i informatiku ETF-a.

NVIDIA

Novembar 2008. godine: U okviru Academic partnership programa, vodeæi svetski proizvoðaè èipova za grafièke adaptere, kompanija NVIDIA, je donirala 5 grafièkih adaptera visokih performansi (dva adaptera GeForce GTX 280, dva adaptera GeForce 9800 GTX i jedan adapter QuadroFX 3700). Upotreba ovih adaptera primarno je predviðena za istraživanja u okviru master teza i doktorskih disertacija ali i za upoznavanje studenata sa najnovijim trendovima u hardverskoj podršci za Raèunarsku grafiku, u okviru nastave na odgovarajuæim predmetima.
Mart 2011. godine: U okviru istog programa, kompanija NVIDIA je nastavila svoju podršku donacijom dva moderna adaptera visokih performansi (jedan adapter GeForce GTX 580 i jedan adapter Quadro 2000), kao i parom 3D Vision Pro naoèara.


November 2008. Through the Academic-partnership program, the company NVIDIA, the world leading manufacturer of GPUs, donated 5 high performance graphics cards (two GeForce GTX 280 cards, two GeForce 9800 GTX cards and one QuadroFX 3700 card). These cards are primarily intended to be used for research purposes in M.Sc and Ph.D. theses, but also for introducing students to latest trends in hardware support of Computer graphics, as part of related courses.
Mach 2011. The company NVIDIA continued its support by donating two modern high performance graphics cards (one GeForce GTX 580 and one Quadro 2000), as well as a pair of 3D Vision Pro glasses.

Linkovi

Tehnologija
NVIDIA - proizvoðaè grafièkog hardvera za kuæne raèunare

ATI - proizvoðaè grafièkog hardvera za kuæne raèunare

Virtual Realities - distributer hardvera orijentisanog ka virtuelnoj realnosti
Zalman - proizvoðaè naprednih ulazno-izlaznih periferija (3D LCD monitori)
iZ3D - proizvoðaè 3D LCD monitora
INITION - distributer naprednih ulazno-izlaznih periferija
GALI - 3D - distributer opreme za stereoviziju
BEREZIN - distributer opreme za stereoviziju

Kursevi Raèunarske grafike sa univerziteta u svetu

http://graphics.csail.mit.edu/classes/6.837/F03/
[MIT kurs Uvod u raèunarsku grafiku]

http://graphics.csail.mit.edu/classes/6.837/F98/Lecture9/homepage.html
[Interaktivan tutorijal o parametarskim krivama]

http://www.cse.psu.edu/~plassman/sjthomas/418links.html
[Penn State University - kurs racunarske grafike]

Algoritmi

http://members.tripod.com/~Paul_Kirby/appletbezier/Surface.html
[Parametarske krive i povrsi]

http://www.doc.ic.ac.uk/~dfg/AndysSplineTutorial/
[Spline tutorijal]

http://www.cs.nps.navy.mil/people/faculty/capps/iap/class2/splines/
[Bezier, B-splines + crtanje krugova + 2D, 3D, ...]

http://www.eml.hiroshima-u.ac.jp/member/jrs/nis/javaexampl/java_eng.html
[Apleti i demonstracije pojedinih algoritama]

 


posetilaca od 28.11.2003.